::: Afontibus - EP-series :::
Catalogue Number ATBEP-01 (Digital release)
ep front
UPC/EAN 7002614201715
Release date 2017-01-25

1 Þorkell Sigurbjörnsson: Skref fyrir skref (Step by step)05:19

2 Þorkell Sigurbjörnsson: Fleiri skref (More steps)06:33

3 Bjørn H. Kruse: Månedans (Moondance)11:02

Geir Inge Lotsberg, Violin

Skref fyrir skref og Fleiri skref er to underfundige og fabulerende stykker som har tilhørighet til hverandre. Komponisten våger å uttrykke seg i enkelhet. Med steg som sammenfallende ord i titlene oppstår det betraktninger av forskjellige bevegelser. Stykkene har også en særegen, nærmest skjult flerstemmighet. Mitt første møte med Sigurbjörnssons musikk var tidlig på 90-tallet da jeg som medlem av Oslo strykekvartett lagde en innspilling av hans kvartett «Heimsókn» (Visit, eng.). På leting etter nye solofiolin-stykker dukket disse to opp, og de har siden, på samme måte som «Heimsókn», fascinert meg.
Bjørn Kruse sier om sitt stykke: «Månedans ble bestilt av Stig Nilsson og urfremført i Ullensvang kirke under Hardanger Musikkfest 1. juni 2001. Konserten fant sted midt på natten kl 12. Det var fullmåne (eller tilnærmet...). Derav tittelen, for jeg visst jo da jeg skrev stykket at det skulle fremføres på det tidspunktet. Litt trolsk skulle det være. Sommernatten. Bratte fjell stuper ned i fjorden. Månen speiler seg i vannet og danser på bølgene."
Månedans eksisterer også i en versjon for fiolin og klaver, og det danner fundamentet for fiolinkonserten Nostos. Nostos ble jeg godt kjent med som produsent for en innspilling av verket. Grunnstemningen i dette verket satte spor, den ville ikke gi slipp. Veien til å innstudere Månedans var kort. Jeg har hatt stykket i tankene i mange år nå, har prøvet og feilet og har endelig kommet til en overbevisning rundt mine musikalske valg.
Geir Inge Lotsberg

Innspilling fra Kampen kirke i Oslo, 7. november 2016.
Tekniker og produsent: Geoff Miles.
Redigering: Geir Inge Lotsberg.
Design: ERIK(SEN)

 


Catalogue Number ATBEP-02 (Digital release)ep front
UPC/EAN 7002614201746

1 Nicolay Apollyon: Virga 05:28
2 Nicolay Apollyon: Fugue 03:54

Geir Inge Lotsberg, Violin

Nicolay Apollyon: Virga og Fugue.
Noen år etter jeg hadde urfremført og spilt inn solosonaten Épisème i 2003/04, spurte jeg Apollyon om han ville komponere et kortere stykke for fiolin solo. Uten forvarsel, som gave og en gledelig overraskelse, kom notene på Virga i posten en gang i 2009. Jeg fikk spilt det for komponisten i 2010. Etter dette foretok han noen få endringer. Virga viste seg å være en krevende oppgave å løse. Det har tatt meg lang tid å finne ut av stykket, musikalsk som instrumentalt, men jeg har ikke villet gi slipp på utfordringen. Stykket genererer mange tolkningsvalg og krever et totalt nærvær i foredraget. Dessverre døde komponisten sommeren 2015 før jeg fikk laget denne innspillingen.

Apollyon skrev denne kommentaren om Virga: "Virga er en neume og kan forståes som et « punktum » midt i en gregoriansk strofe samtidig som det strømmer godt på begge sider. I stykket finnes det en tilstand av konstant "gi og ta", både i dynamikk og tempi; kontraster både i cantabile melodikk og røffe akkordiske riff. Formen er fragmentarisk, også kalt momentform, og bygget opp av en liten idékjerne rundt teoremet Virga. CAC (Computer Assisted Composition) er tatt i bruk ved hjelp av programmet PatchWork."

Fugue, som er tredje og siste sats fra Épisème, fungerer godt også som et enkeltsående verk. Det et virtuost stykke med energisk driv. Komponisten utnytter både den tradisjonelle fugeformen og fiolinens noe begrensede egenskaper rent polyfont på en oppfinnsom måte.

Nicolay Apollyon (Kjell Johnsen) (1945-2015), var organist og komponist. Han ble utdannet ved Musikkonservatoriet i Oslo. Studiene fortsatte i München med Karl Richter og i Paris med Jean Langlais og Olivier Messiaen. Apollyon debuterte i 1970 og var organist ved Sofienberg kirke i Oslo 1971–84. Som komponist arbeidet han mye med datateknologi i samspill med instrumenter. Apollyons musikk viser påvirkning fra tysk polyfoni, fransk modernisme, barokk og renessanse, og dessuten fra Øst-Asia. Han var opptatt av musikkens opphav, og arbeidet mye med den rytmiske og melodiske representasjonen av neumer (paleografi og semiologi) som fører til den gregorianske antifon. Musikken hans føyer seg inn i den såkalte «new complexity»-tradisjonen med røtter i den serielle avantgarde-estetikken.

Innspilt i Kampen kirke i Oslo, 16. mars 2017.
Redigering: Geir Inge Lotsberg.
Design: ERIK(SEN)